سبد خرید
{{item.quantity}}
تعداد را بنویسید. بیش‌تر از 0 بنویسید. کم‌تر از {{item.product.variant.max + 1}} بنویسید.
{{item.promotion_discount|number}} تومان تخفیف
{{item.total|number}} تومان
مبلغ قابل پرداخت
{{model.subtotal|number}} تومان
ثبت سفارش
سبد خرید شما خالی است
لطفا کمی صبر کنید...
موردی برای نمایش وجود ندارد.
فیلتر ها
ترتیب نمایش

گیربکس و انتقال قدرت خودرو

1️⃣ تعریف و نقش

  • گیربکس (Transmission): مجموعه‌ای از چرخ‌دنده‌ها و مکانیزم‌های کنترل که نسبت دور موتور را به نسبت گشتاور و سرعت مناسب برای چرخ‌ها تبدیل می‌کند.
  • سیستم انتقال قدرت (Drivetrain/Powertrain): مسیر کامل انتقال نیرو از موتور تا چرخ‌ها شامل:
    1. کلاچ یا مبدل گشتاور
    2. گیربکس
    3. میل‌گاردان (در خودروهای دیفرانسیل عقب/چهارچرخ محرک)
    4. دیفرانسیل
    5. پلوس‌ها یا شفت‌های خروجی

🔹 وظایف اصلی:

  • بهینه‌سازی بازده موتور در سرعت‌های مختلف
  • فراهم کردن گشتاور کافی برای شروع حرکت
  • امکان حرکت به عقب و توقف بدون خاموش کردن موتور
  • انتقال روان و بی‌اختلاف نیرو

2️⃣ انواع گیربکس

نوع       توضیح           مزایا          معایب      کاربرد

دستی (Manual)راننده با پدال کلاچ و دسته‌دنده نسبت دنده را تغییر می‌دهدساده، ارزان، تعمیر آسانمهارت راننده لازم داردبیشتر در ایران
اتوماتیک هیدرولیکی (AT)مبدل گشتاور + کنترل هیدرولیکراحتی بالا، بدون پدال کلاچمصرف سوخت بیشتر، تعمیر پرهزینهخودروهای شهری لوکس
دوکلاچه (DCT)دو کلاچ برای دنده‌های زوج و فردتعویض سریع، بازده بالاحساس به گرما، نیاز به نگهداریاسپرت، مدرن
CVT (پولی و تسمه/زنجیر)نسبت انتقال پیوستهنرمی زیاد، مصرف کمحس قدرت کمتر، حساس به روغنشهری، اقتصادی
گیربکس AMTدستی با محرک برقیهزینه کم، نیمه‌اتوماتیککمی کندی در تعویضتاکسی، اقتصادی

3️⃣ انواع طرح انتقال قدرت

طرح           توضیح             مزایا          معایب          خودروهای نمونه

FWD (جلو محرک)موتور و گیربکس جلو، نیرو به چرخ جلووزن کمتر، مصرف کمترکمبود چسبندگی در شتاب بالاپراید، پژو 206
RWD (عقب محرک)موتور جلو، نیرو به چرخ عقبهندلینگ اسپرت، قدرت بالانیاز به تونل گاردانسمند، پیکان
AWD/4WDنیرو به هر ۴ چرخچسبندگی عالیپیچیدگی، مصرف بالاترهایما S7، پاجرو

4️⃣ اجزای اصلی گیربکس دستی

  1. شفت ورودی (Input Shaft)
  2. شفت خروجی (Output Shaft)
  3. شفت راهنما/واسطه (Counter Shaft)
  4. دنده‌های مختلف (Gear Sets)
  5. کشویی‌ها و ماهک‌ها (Synchronizers, Shift Forks)
  6. یاتاقان‌ها
  7. پوسته گیربکس
  8. مکانیزم دنده عقب

5️⃣ پارامترهای فنی مهم

پارامتر          توضیح

نسبت دنده (Gear Ratio)نسبت دنده بزرگ = گشتاور بیشتر، سرعت کمتر
ضریب نهایی دیفرانسیل (Final Drive)تأثیر بزرگ بر شتاب و سرعت
حداکثر گشتاور قابل تحمل (Nm)باید بیشتر از گشتاور موتور باشد
نوع روغن گیربکسبسته به نوع (GL-4، GL-5، ATF)
وزن گیربکسبر مصرف و هندلینگ اثر دارد

6️⃣ استانداردهای مرجع

  • ISO 10509 (طراحی و تست نسب دنده)
  • SAE J2360 (گیربکس و دیفرانسیل)
  • ISIRI 8647 (استاندارد ملی انتقال قدرت)
  • ISO 3779 (شناسایی اجزا)
  • ASTM D7038 (تست روغن گیربکس)

7️⃣ علائم خرابی

  • صدای زوزه یا تقه در دنده‌های خاص
  • سختی یا گیر کردن تعویض دنده
  • لغزش دنده یا بیرون پریدن
  • نشت روغن از پوسته
  • لرزش یا ضربه در شتاب‌گیری

8️⃣ نکات انتخاب و نگهداری برای شرایط ایران

  • تعویض به‌موقع روغن گیربکس (دستی: هر ۴۰–۶۰هزار km، اتوماتیک: ۳۰–۵۰هزار km)
  • استفاده از روغن و فیلتر مناسب استاندارد
  • از شتاب‌گیری و فشار زیاد در روغن‌سرد خودداری کنید
  • در خودروهای دوکلاچه خنک‌کاری اهمیت زیادی دارد
  • در خودروهای CVT، فقط از روغن CVT-Specific استفاده شود
ساخت فروشگاه توسط Portal.ir
دسته‌بندی کالاها