سبد خرید
{{item.quantity}}
تعداد را بنویسید. بیش‌تر از 0 بنویسید. کم‌تر از {{item.product.variant.max + 1}} بنویسید.
{{item.promotion_discount|number}} تومان تخفیف
{{item.total|number}} تومان
مبلغ قابل پرداخت
{{model.subtotal|number}} تومان
ثبت سفارش
سبد خرید شما خالی است
لطفا کمی صبر کنید...
موردی برای نمایش وجود ندارد.
فیلتر ها
ترتیب نمایش

تعلیق و جلوبندی خودرو

1️⃣ تعریف و نقش سیستم تعلیق و جلوبندی

  • تعلیق (Suspension): مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی که چرخ‌ها را به شاسی متصل کرده و ضربات وارده از جاده را جذب یا میرا می‌کند.
  • جلوبندی (Steering & Front Axle Assembly): بخش جلویی سیستم تعلیق + سیستم فرمان که وظیفه هدایت و حفظ پایداری خودرو را بر عهده دارد.

🔹 وظایف اصلی:

  1. بهبود راحتی سواری
  2. کنترل حرکات بدنه و هندلینگ
  3. افزایش عمر لاستیک‌ها
  4. حفظ تماس چرخ‌ها با سطح جاده
  5. امکان تغییر جهت خودرو

2️⃣ انواع سیستم تعلیق

نوع   توضیح    مزایا     معایب    کاربرد

مک‌فرسون (MacPherson)یک بازوی پایینی + کمک‌فنر به عنوان عضو اصلیساده، ارزان، کم‌جاکنترل کمتر در پیچ‌های شدیداکثر خودروهای سواری جلو محرک
دو جناقی (Double Wishbone)دو بازوی A شکل عمودیکنترل دقیق، قابلیت تنظیم بالاپیچیدگی و قیمت بیشترخودروهای اسپرت و آفرود
چند اتصالی (Multi-Link)چند بازو با مفصل‌های جداگانههندلینگ عالی، راحتی بالاوزن و هزینه بالاخودروهای لوکس و مدرن
خشک (Solid Axle)محور یکپارچه برای دو چرخاستحکام بالانرمی کموانت، کامیون
تعلیق مستقل (Independent)حرکت مستقل هر چرخراحتی و کنترل بهترهزینه بالاترسواری شهری و آفرود مدرن

3️⃣ اجزای اصلی جلوبندی و تعلیق

  1. کمک‌فنرها (Shock Absorbers)
  2. فنرها (Coil Springs / Leaf Springs / Torsion Bars)
  3. سیبک فرمان (Ball Joint)
  4. میل فرمان و میل تعادل (Tie Rod, Stabilizer Bar)
  5. بوش‌ها و دسته‌موتورها
  6. طبق‌ها و بازوهای تعلیق
  7. توپی و بلبرینگ چرخ
  8. مفصل‌های CV Joint
  9. رام جلو (Front Crossmember)
  10. میل موج‌گیر (Anti-roll bar)

4️⃣ پارامترهای فنی و انتخابی

پارامتر      واحد       نکات

سفتی فنر (Spring Rate)N/mmباید متناسب با وزن محور باشد
میرایی کمک‌فنر (Damping Force)Nتعیین سختی یا نرمی حرکت
زاویه فرمان (Steering Angle)درجهاز تنظیمات جلوبندی
زاویه کمبر (Camber)درجهمثبت/منفی برای هندلینگ و ساییدگی تایر
زاویه کستر (Caster)درجهتأثیرگذار بر بازگشت فرمان و پایداری
زاویه تو (Toe-in / Toe-out)mm یا °هم‌راستایی تایرها برای کاهش ساییدگی

5️⃣ استانداردهای مرجع

  • ISO 3832 (زیرسیستم‌های تعلیق خودرو)
  • SAE J689 (اندازه‌گیری خصوصیات فرمان)
  • ISIRI 3564 (استاندارد ملی تعلیق جلو/عقب)
  • ECE R79 (استاندارد سیستم فرمان)
  • SAE J1575 (مشخصات اجزای فرمان)

6️⃣ علائم خرابی تعلیق و جلوبندی

  • ساییدگی نامنظم لاستیک‌ها
  • کشیدن خودرو به یک سمت
  • صدای تق‌تق، تقه یا کوبش
  • عدم بازگشت فرمان یا لرزش فرمان
  • ارتفاع غیرعادی بدنه از سطح زمین

7️⃣ جدول رایج نوع تعلیق در خودروهای ایران

خودرو           جلو        عقب               نوع فنر         میل         تعادل

پراید 131مک‌فرسوننیمه‌مستقلپیچشیدارد
پژو 405مک‌فرسونمیله پیچشیپیچشیدارد
سمند EF7مک‌فرسونمیله پیچشیپیچشیدارد
پژو 206مک‌فرسونمیله پیچشیپیچشیدارد
دنا پلاسمک‌فرسونمیله پیچشیپیچشیدارد
هایما S7مک‌فرسونچند‌اتصالیپیچشیدارد

8️⃣ نکات مهم نگهداری و انتخاب

  • بعد هر بار تعویض قطعه، تنظیم زوایای چرخ (Wheel Alignment) الزامی است.
  • بوش‌ها و سیبک‌ها را دوره‌ای بررسی کنید؛ خشک یا ترک‌دار = تعویض.
  • کمک‌فنر و فنر حتماً جفت تعویض شوند.
  • قطعات جلوبندی جلو تحمل ضربات بیشتری دارند → سرویس منظم انجام شود.
  • برای شرایط جاده‌ای ایران، استفاده از قطعات OEM یا برند معتبر مثل TRW, Lemförder, Sankei توصیه می‌شود.
ساخت فروشگاه توسط Portal.ir
دسته‌بندی کالاها