ترتیب نمایش:
لطفا کمی صبر کنید...
موردی برای نمایش وجود ندارد.
فیلتر ها
ترتیب نمایش
تعلیق و جلوبندی خودرو
1️⃣ تعریف و نقش سیستم تعلیق و جلوبندی
- تعلیق (Suspension): مجموعهای از قطعات مکانیکی که چرخها را به شاسی متصل کرده و ضربات وارده از جاده را جذب یا میرا میکند.
- جلوبندی (Steering & Front Axle Assembly): بخش جلویی سیستم تعلیق + سیستم فرمان که وظیفه هدایت و حفظ پایداری خودرو را بر عهده دارد.
🔹 وظایف اصلی:
- بهبود راحتی سواری
- کنترل حرکات بدنه و هندلینگ
- افزایش عمر لاستیکها
- حفظ تماس چرخها با سطح جاده
- امکان تغییر جهت خودرو
2️⃣ انواع سیستم تعلیق
نوع توضیح مزایا معایب کاربرد
مکفرسون (MacPherson) | یک بازوی پایینی + کمکفنر به عنوان عضو اصلی | ساده، ارزان، کمجا | کنترل کمتر در پیچهای شدید | اکثر خودروهای سواری جلو محرک |
دو جناقی (Double Wishbone) | دو بازوی A شکل عمودی | کنترل دقیق، قابلیت تنظیم بالا | پیچیدگی و قیمت بیشتر | خودروهای اسپرت و آفرود |
چند اتصالی (Multi-Link) | چند بازو با مفصلهای جداگانه | هندلینگ عالی، راحتی بالا | وزن و هزینه بالا | خودروهای لوکس و مدرن |
خشک (Solid Axle) | محور یکپارچه برای دو چرخ | استحکام بالا | نرمی کم | وانت، کامیون |
تعلیق مستقل (Independent) | حرکت مستقل هر چرخ | راحتی و کنترل بهتر | هزینه بالاتر | سواری شهری و آفرود مدرن |
3️⃣ اجزای اصلی جلوبندی و تعلیق
- کمکفنرها (Shock Absorbers)
- فنرها (Coil Springs / Leaf Springs / Torsion Bars)
- سیبک فرمان (Ball Joint)
- میل فرمان و میل تعادل (Tie Rod, Stabilizer Bar)
- بوشها و دستهموتورها
- طبقها و بازوهای تعلیق
- توپی و بلبرینگ چرخ
- مفصلهای CV Joint
- رام جلو (Front Crossmember)
- میل موجگیر (Anti-roll bar)
4️⃣ پارامترهای فنی و انتخابی
پارامتر واحد نکات
سفتی فنر (Spring Rate) | N/mm | باید متناسب با وزن محور باشد |
میرایی کمکفنر (Damping Force) | N | تعیین سختی یا نرمی حرکت |
زاویه فرمان (Steering Angle) | درجه | از تنظیمات جلوبندی |
زاویه کمبر (Camber) | درجه | مثبت/منفی برای هندلینگ و ساییدگی تایر |
زاویه کستر (Caster) | درجه | تأثیرگذار بر بازگشت فرمان و پایداری |
زاویه تو (Toe-in / Toe-out) | mm یا ° | همراستایی تایرها برای کاهش ساییدگی |
5️⃣ استانداردهای مرجع
- ISO 3832 (زیرسیستمهای تعلیق خودرو)
- SAE J689 (اندازهگیری خصوصیات فرمان)
- ISIRI 3564 (استاندارد ملی تعلیق جلو/عقب)
- ECE R79 (استاندارد سیستم فرمان)
- SAE J1575 (مشخصات اجزای فرمان)
6️⃣ علائم خرابی تعلیق و جلوبندی
- ساییدگی نامنظم لاستیکها
- کشیدن خودرو به یک سمت
- صدای تقتق، تقه یا کوبش
- عدم بازگشت فرمان یا لرزش فرمان
- ارتفاع غیرعادی بدنه از سطح زمین
7️⃣ جدول رایج نوع تعلیق در خودروهای ایران
خودرو جلو عقب نوع فنر میل تعادل
پراید 131 | مکفرسون | نیمهمستقل | پیچشی | دارد |
پژو 405 | مکفرسون | میله پیچشی | پیچشی | دارد |
سمند EF7 | مکفرسون | میله پیچشی | پیچشی | دارد |
پژو 206 | مکفرسون | میله پیچشی | پیچشی | دارد |
دنا پلاس | مکفرسون | میله پیچشی | پیچشی | دارد |
هایما S7 | مکفرسون | چنداتصالی | پیچشی | دارد |
8️⃣ نکات مهم نگهداری و انتخاب
- بعد هر بار تعویض قطعه، تنظیم زوایای چرخ (Wheel Alignment) الزامی است.
- بوشها و سیبکها را دورهای بررسی کنید؛ خشک یا ترکدار = تعویض.
- کمکفنر و فنر حتماً جفت تعویض شوند.
- قطعات جلوبندی جلو تحمل ضربات بیشتری دارند → سرویس منظم انجام شود.
- برای شرایط جادهای ایران، استفاده از قطعات OEM یا برند معتبر مثل TRW, Lemförder, Sankei توصیه میشود.