سبد خرید
{{item.quantity}}
تعداد را بنویسید. بیش‌تر از 0 بنویسید. کم‌تر از {{item.product.variant.max + 1}} بنویسید.
{{item.promotion_discount|number}} تومان تخفیف
{{item.total|number}} تومان
مبلغ قابل پرداخت
{{model.subtotal|number}} تومان
ثبت سفارش
سبد خرید شما خالی است
لطفا کمی صبر کنید...
موردی برای نمایش وجود ندارد.
فیلتر ها
ترتیب نمایش

سیستم تهویه خودرو

1️⃣ تعریف و نقش

  • سیستم تهویه مطبوع خودرو (HVAC) مجموعه‌ای از قطعات مکانیکی و الکتریکی است که دمای هوا، رطوبت و جریان آن داخل کابین را کنترل می‌کند.
  • سه کار اصلی:
    1. گرمایش (Heating) – مثل بخاری ماشین
    2. سرمایش (Cooling) – مثل کولر
    3. تهویه و فیلتراسیون (Ventilation) – ورود هوا، چرخش و تصفیه

2️⃣ انواع سیستم‌های تهویه خودرو

نوع     توضیح     مزایا     معایب    کاربرد

دستی (Manual HVAC)تنظیم دما، سرعت و جهت هوا با دستساده، ارزانعدم کنترل خودکاربیشتر خودروهای اقتصادی
اتوماتیک (Automatic Climate Control)کنترل دیجیتال با سنسور دمای کابینراحتی و دقتپیچیدگی تعمیرخودروهای نیمه‌لوکس
چندمنطقه‌ای (Dual/Triple Zone)تنظیم دمای مستقل برای هر سرنشینرفاه بالاافزایش قطعاتخودروهای لوکس
سیستم PTC/الکتریکیاستفاده از المنت برقی برای گرمایشبدون وابستگی به گرمای موتورمصرف بیشتر برقخودروهای هیبرید/برقی

3️⃣ اجزای اصلی سیستم سرمایش (کولر)

  1. کمپرسور – فشرده‌سازی گاز مبرد
  2. کندانسور (Radiator-like) – خنک‌کردن و مایع‌کردن مبرد
  3. خشک‌کن یا رسیور – گرفتن رطوبت و ذرات
  4. شیر انبساط/اورفیس تیوب – کاهش فشار گاز و سرمایش
  5. اواپراتور – تولید هوای سرد با عبور هوا از روی لوله‌های سرد
  6. فن دمنده (Blower Motor)

4️⃣ اجزای اصلی سیستم گرمایش (بخاری)

  1. رادیاتور بخاری – جریان آب داغ موتور از آن عبور می‌کند
  2. شیر بخاری – کنترل جریان آب گرم
  3. فن دمنده و پره‌های هدایت هوا

5️⃣ اجزای مشترک تهویه

  • فیلتر کابین – حذف گردوغبار، آلودگی و بوی نامطبوع
  • دمپرهای کنترل مسیر هوا – هدایت به شیشه، پا، یا پنل جلویی
  • کنترلر دستی یا دیجیتال – پنل فرمان
  • سنسورهای دما، رطوبت، فشار (در مدل‌های پیشرفته)

6️⃣ پارامترهای فنی انتخاب

پارامتر        توضیح

ظرفیت سرمایش (kW)متناسب با حجم کابین
نوع مبردR134a، R1234yf (استاندارد جدید)
حداکثر فشار کاری30–35 Bar (سمت فشار بالا)
قدرت کمپرسورمعمولاً 1–2 اسب بخار
کارایی کندانسوروابسته به سطح و جریان هوا

7️⃣ استانداردهای مرجع

  • ISO 13043 (مبردها)
  • SAE J1627 / J2064 (تست و شیلنگ‌ها)
  • ISIRI 7736 (سیستم‌های سرمایش خودرو)
  • SAE J639 (ایمنی مبرد)
  • ISO 5149 (عملکرد ایمن تجهیزات تبرید)

8️⃣ علائم خرابی

  • سرمایش/گرمایش ضعیف
  • بوی بد از دریچه‌ها
  • مه‌گرفتگی مداوم شیشه‌ها
  • صدای غیرعادی از کمپرسور یا دمنده
  • نشتی روغن/گاز کولر

9️⃣ نکات نگهداری برای شرایط ایران

  • تعویض فیلتر کابین هر ۱۰–۱۵ هزار کیلومتر
  • سرویس و شستشوی کندانسور قبل از تابستان
  • چک کردن سطح و فشار مبرد با دستگاه گیج
  • هواگیری سیستم خنک‌کننده موتور برای عملکرد درست بخاری
  • استفاده از مبرد استاندارد و روغن کمپرسور OEM
ساخت فروشگاه توسط Portal.ir
دسته‌بندی کالاها